Nå merker jeg at jeg blir så j***lig irritert

Hei alle mine fantastiske lesere!

I dag vil jeg ta opp et tema som virkelig engasjerer meg: nemlig inkludering. Jeg retter først og fremst dette innlegget mot ungdommer, men voksne kan også dra nytte av disse refleksjonene. Det er en ting som plager meg i dagens samfunn, og det er hvordan noen mennesker fortsetter å ekskludere andre. Jeg har ofte lurt på hvorfor dette skjer, og ærlig talt, jeg kan ikke forstå hvorfor det skal være slik. I dette innlegget ønsker jeg å oppfordre alle til å gjøre en innsats for å skape et inkluderende samfunn. Et samfunn hvor vi jobber sammen, både nå og senere, og der inkludering er en naturlig del av vår oppvekst og utdanning. Det er på høy tid at vi alle tar dette på alvor!

Tips 1: SI HEI:

En enkel handling som kan gå langt i å fremme inkludering er å si hei. Ofte ser jeg folk, spesielt på skolen, som unngår å hilse på andre, og dette er også noe jeg har opplevd selv, jeg kan ikke si jeg har vært veldig flink til det selv, kanskje litt sløv den siste tiden fordi ingen sier noe tilbake. Hva er så vanskelig med å si “hei” når du møter en eller annen, enten det er på skolen eller andre steder? Det er et lite ord, men det kan ha en stor betydning. La oss ikke begynne å baksnakke de som faktisk tar initiativ til å si hei, selv om de ikke alltid får et hei tilbake. Jeg har personlig utfordret meg selv til å si hei til folk jeg ikke kjenner og blitt valgt som UNGMOTIVATOR på min skole pga det arbeidet, og selv om gleden det gir varer bare noen få minutter, har det vært verdt det. Vi bør oppmuntre hverandre til å bryte ned disse barrierene, si hei og ikke snakk negativ om de som sier HEI og tar initativ.

Tips 2: Gjør en innsats for å inkludere:

Inkludering handler også om å aktivt invitere andre til å delta. Hvis du er en del av en gruppe, enten den består av 4 eller flere personer på skolen eller på fritiden, bør du inkludere alle som vil delta. Ikke la noen føle seg ekskludert. Vi bærer alle et ansvar innad i gruppa for å praktisere inkludering. La oss sørge for at alle har muligheten til å delta og føle seg velkommen, uansett størrelsen på gruppen.

Tips 3: Unngå baksnakking:

En annen viktig ting å huske på er å unngå å baksnakke folk som prøver å gjøre en forskjell. Dessverre er det en vanlig tendens å kritisere de som tar initiativ til å inkludere andre. Dette er noe vi må endre på, for det sårer så mange mennesker som kanskje føler seg små i sånne situasjoner.

Husk at når vi går videre i livet, spesielt i arbeidslivet, vil inkludering spille en stor rolle. Ingen ønsker å ansette noen som ikke kan samarbeide og inkludere andre. La oss begynne å praktisere dette fra en tidlig alder, derfor er det viktig at dette bør bli en del av undervisningen.

Tips 4: Inkludering starter med oss:

Til slutt vil jeg si at inkludering begynner med hver enkelt av oss. Vi har alle muligheten til å gjøre en positiv forskjell. La oss forplikte oss til å inkludere, vise respekt og vennlighet overfor andre. Jeg skriver dette innlegget fordi jeg har lagt merke til en økning i tilfeller av mobbing og ekskludering på norske skoler på nyheten den siste tiden, og dette er også noe jeg selv har opplevd, både på skolen og i fritiden noe som skuffer meg veldig.

 

La meg dele et personlig eksempel som kan lære oss noe viktig. Jeg var en del av en vennegjeng på 4 stykk, men i ettertid har jeg følt meg ekskludert fordi tre av mine nærmeste venner begynte å henge sammen uten meg. Dette har vært smertefullt, og jeg forstår ikke hvorfor det måtte skje. La oss lære av slike opplevelser og jobbe sammen for å skape et inkluderende samfunn, og jobbe sammen for å unngå at folk skal føle seg mindre vært.. ALLE MÅ GJØRE EN INNSATS. « Enten inviteres alle, eller så inviteres 1 eller ingen»

Takk for at du leste dette innlegget. La oss sammen forplikte oss til å gjøre verden rundt oss mer inkluderende og vennlig. Sammen kan vi utgjøre en stor forskjell.

 

 

 

Følg meg på sosiale medier

Blogg: fridaalbjerk.blogg.no

Snapchat: Frialb

Instagram: prinsessefrida

 

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg